انجمن فرهنگی ناشران کتاب دانشگاهی

انجمن فرهنگی ناشـران کتاب دانشـگاهی، یک تشکل مردم نهاد از ناشران دانشگاهی کشور می باشد. از اهداف اصلی انجمن پیشبرد و ارتقاء سطح کیفی و کمی نشر دانشگاهی کشور است.

حوزۀ کتاب به عنوان یکی از مهم ترین و مؤثرترین زیرساخت های فرهنگی، در دو دهۀ اخیر با تحولاتِ مهمِ توسعۀ اجتماعی و فرهنگیِ جامعۀ ما همراه گردیده و این خود باعث گشوده شدن افق های جدید درعرصۀ سیاست گذاری فرهنگی شده است. فَرایند تخصصی شدن و ایجاد سازمان حرفه ای نشر و تلاش مشترک برای تشکیل نظام و نهادهای آموزشی و پژوهشی آن از یک سو، و فراهم نمودن زمینۀ ایجاد همفکری و همسویی میان ناشران دانشگاهی و صیانت و حمایت از حقوق ایشان درعرصه های علمی و فرهنگی، ملی و بین المللی از سوی دیگر، شماری از ناشران را برآن داشت که درچارچوب ضوابط قانونی، انجمن فرهنگی ناشران کتاب دانشگاهی را تأسیس نمایند.

دغدغه و چشم انداز هم پیمانان و اعضای انجمن، در پیشبرد اهداف و سرعت بخشیدن به حل مسائل و شاید کم رنگ کردن مشکلات دامن گیر صنعت نشر کشور بالاخص نشر دانشگاهی، جز با همفکری و همکاری و مشارکت همه ی ناشران صاحب نام و مؤثر در عرصه فرهنگ و علوم و اجتماع میسر نخواهد نبود . لذا از شما ناشر محترم دعوت می شود با عضویت در این انجمن، و ارائه دیگاه ها و پیشنهادات سازنده و عملیاتی خود ما را در انجام وظیفه فرهنگی و انسانی یاری رسانید.

فعالیت انجمن

سابقه فعالیت - 15 سال
برگزاری نمایشگاه بین المللی - 10 دوره
شرکت در نمایشگاه بین المللی فرانکفورت- 7 دوره
برگزاری نمایشگاه تخصصی- 6 دوره

خط مشی های انجمن :

متفاوت

برای ماندن در عرصه نشر و تأثیرگذاری بر آینده پیش رو باید متفاوت از گذشته بود. آنچه بوده ایم برای آینده کافی نیست.

انَّ اللَّهَ لا یُغَیِّرُ ما بِقَومٍ حَتّى یُغَیِّروا ما بِأَنفُسِهِم ….

مسئولیت

هر کسی و هر عضوی از جامعه برای نقشی که ایفا می کند دارای مسئولیت است. در برابر هر حقی تکلیفی وجود دارد که مسئولیت را معنا می دهد.

کُلّکُمْ راعٍ وَ کُلّکُمْ مَسْؤُولٌ ….

شفافیت

جلب اعتماد عمومی مهمترین راه ماندگاری و پیشبرد اهداف جامعه است. اعتماد عمومی جز با شفافیت جلب نمی گردد.

سخنان مدیر مسئول انجمن

لازمه پیشرفت هر جامعه ای، همدلی و همراهی عموم برای رسیدن به اهداف پیش بینی شده است. جامعه نشر نیز برای پیشرفت و بخصوص برای غلبه بر مشکلات و تهدیدها باید با همدلی و تدبیر رو به آینده حرکت کند.

امروز اقتصاد نشر به شدت آسیب دیده وشرایط برای فعالیت سخت شده است. ناشران نگران آینده نشر هستند اما آنها که سابقه ای در نشر داشته و اواخر دهه شصت را به یاد دارند، می دانند که دوره ای سخت تر از امروز هم برای جامعه نشر گذشته است ….

…. به قول قیصر امین پور:

سراپا اگر زرد و پژمرده ایم

ولی دل به پاییز نسپرده ایم

سید عباس حسینی نیک

مدیر مسئول انجمن

سخنان رئیس هیئت مدیره انجمن

مرتضی زینعلی

رئیس هیئت مدیره انجمن 

برای آشنایی بیشتر با این انجمن، به اهداف و موضوع فعالیت یاد شده در اساسنامه اشاره می کنیم:

الف ) ارتقای سطح کمّی وکیفی کتب دانشگاهی به منظور اعتلای سطح آگاهی مخاطبان به ویژه دانشجویان علاقه مند و تلاش درجهت توسعه وگسترش آن .

ب) پژوهش و مطالعه پیرامون مسائل و معضلات مربوط به تولید، چاپ و نشرکتاب های دانشگاهی با استفاده از نظر اساتید، اندیشمندان و صاحبنظران و ارائه پیشنهادهای سازنده به دست اندرکاران مربوط.

پ) تشکیل جلسات گفتگو، سخنرانی و همایش و سمینارهای ادواری و جشنواره های فرهنگی به منظور بحث و تبادل نظر پیرامون مسائل مختلف تولید وچاپ و نشر و سایر امورفرهنگی و حفظ وگسترش روابط سالم فرهنگی بین اعضاء.

ت ) اقدام درجهت تسهیل و تقویت مبادلات فرهنگی به ویژه مبادلات کتاب درسطح داخلی و بین المللی به روش های گوناگون از جمله ایجاد و برپایی نمایشگاه کتاب و محصولات فرهنگی در داخل و خارج کشور و فراهم نمودن شرایط مناسب برای حضور فعالِ اعضا در نمایشگاه ها .

ث) ایجاد بانک اطلاعاتی در تمام ابعاد آموزشی مربوط به نشر و خدمات وابسته و تبادل اطلاعات و تجربیات به منظور افزایش دانش فنی و مهارت های حرفه ای ناشران دانشگاهی .

ج) اهدای مجموعه های کتابخانه ای به کتابخانه های دانشگاه ها و مراکز علمی پژوهشی کشور و سایر اشخاص حقیقی یا حقوقی به ویژه درمناطق محروم به مناسبت های مختلف.

چ) تشویق اعضا به تولید مشترک و انتشار کتاب های مناسب و برتر و ارتقای سطح کیفی کتاب های منتشره و اعتلای فرهنگ نشر وکتابخوانی و تلاش در زمینه توزیع مطلوب این گونه کتاب ها در همه نقاط کشور.

ح) انتخاب و معرفی کتابهای برتر و اهدای جوایز به ناشران، نویسندگان، مترجمان، ویراستاران و تصویرگران برای تولید آثار بهتر.

خ) اقدام به تشکیل دوره های کوتاه مدت آزاد فرهنگی مورد نیاز اعضا در زمینۀ تولید و چاپ و نشر وکلیۀ خدمات وابسته، به منظور بالابردن اطلاعات و آگاهی های آنان و ارائه روش های بهتر .

د) تهیه، گردآوری، ترجمه و چاپ و نشر و توزیع جزوه، مقاله، کتاب و اقدام به تاسیس و تجهیز چاپخانه و صحافی با اخذ مجوز لازم.

ذ) انجام فعالیت های تبلیغی فرهنگی، تهیه و تکثیر نوار، CD و نرم افزارهای چند رسانه ای آموزشی وتوزیع آن.

ر) برقراری ارتباط با دیگر مراکز و انجمن های فرهنگی و تبادل خدمات وکالاهای فرهنگی و ایجاد ارتباط با اساتید و صاحبنظران امور فرهنگی .

ز) اقدام برای رفع اختلافات حرفه ای احتمالی میان اعضای انجمن از جمله از طریق حکمیت و داوری مرضی الطرفین.